Kiiltomadossa julkaistiin 31.8.2023 kritiikki Aum Golly -kirjasarjan kahdesta osasta. Kirjoittajia olivat Teemu Korpijärvi ja Tuuli Hongisto. Arvion voit lukea täällä.

Kritiikki lämmittää kirjoittajan mieltä. Joku käyttää aikaa teokseen tutustumiseen, järjestelee ajatuksensa ja jakaa ne vielä muillekin. Tärkeämpää kuin huomatuksi tulemisen tunne ja palautteen saaminen on kuitenkin se, että Aum Gollysta puhutaan. Ja siitä tulevat tunteet jähmetetään aikaan samalla tavalla kuin jokainen Aum Gollyn osanen jähmettää senhetkisen teknologisen kehityksen.

Ensimmäisen Aum Gollyn aikoihin GPT-3 oli vielä tuntematon. Se oli uutta ja jännittävää. Siitä puhuttiin radiossa ja lehdissä. Pääsin juttelemaan aiheessa mm. Ruben Stillerin ja Roman Schatzin kanssa.

Toisen Aum Gollyn aikaan ChatGPT pyöri päivittäin eri uutisissa ja Aum Golly 2 jäi huomiotta. Juttu ei mahtunut enää toimitusten listoille. Tekoälykirjallisuus, so last season. Kaikkihan niitä pystyvät nykyään tekemään.

Lisäksi ChatGPT:n tuottama teksti oli paljon tasalaatuisempaa kuin GPT-3:n, mikä näkyi runoissa entistä suurempana ennalta-arvattavuutena. Tätä kritiikissäkin painotetaan; runot ovat vaihteleva kimppu temppuja, joiden arvo ei ole kirjallinen.

Kaksi osaa kuitenkin vaaditaan. Ja niiden aiheellinen kritiikki.

Mitä jos Aum Golly 3 onkin ilmaisullisesti korkeatasoinen? Mitä jos kielimalli ja sen syötteistäminen kehittyvät niin, että syntyy teos? Silloin meillä on kolme pistettä, joista muodostuu trendi. Silloin maailmassa on aikaan ja formaattiin sidottu tarina siitä, mitä tekoälyavustettu kirjallisuus on, miten se muuttuu ja miten se otetaan vastaan.

Tällaisena itse näen kirjojen progression:

  • Aum Golly: 24 tunnissa tehty, villi, vapaa, raivostuttavan toisteinen
  • Aum Golly 2: 12 tunnissa tehty, kliseisen runomainen, kirjoittajan näkökulmasta erittäin tasalaatuinen, kuvitettu
  • Aum Golly 3: 8 tunnissa tehtävä, ehkä vuonna 2024 tai 2025 kun kielimallien seuraava tasohyppy taas tulee. Sisältö jää nähtäväksi.

Mitä jos kolmas Aum Golly onkin kirjallisesti tasokas jo 2025? Mitä se tarkoittaa kirjailijoille, kirjoittajille, ihmisyydelle, lukemiselle? Taiteen kokemukselle? Näitä samoja kysymyksiä saan ja saamme Aum Gollyn parissa kokea ja nyt.

Valtava kiitos Kiiltomadolle kritiikistä!